Jun 11, 2019

Laatst sprak ik een ondernemer die er even door heen zat. Ze was inmiddels vier jaar ondernemer en draaide best oké, maar ze was moe. Het bleef er steeds om spannen of ze wel genoeg klanten binnen kreeg. Ken je dat? Het lukt je elke keer weer, maar die druk en spanning of je goed blijft draaien, of er wel genoeg klanten binnen blijven komen… Die zorg houd je soms nachtenlang wakker. Oh ik leefde zo mee met haar. Ik ken het. Je kunt er erg onrustig van worden en het is ronduit vermoeiend.

Toch is het een ondernemer die ik wat langer ken en ik weet dat ze super goed is in wat ze doet! Het ligt niet aan haar als ondernemer of aan haar talenten. Ik vroeg wat ze elke maand doet aan marketing. Ze gaf aan dat ze elke dag post op sociale media, naar zoveel mogelijk netwerkborrels gaat, haar flyers in winkels probeert neer te leggen, elke week een blog schrijft, maandelijks een nieuwsbrief stuurt en regelmatig leuke acties met kortingen heeft. Kortom… Ze stopt veel energie in haar marketing. En het is niet dat ze slecht draait, ze red het al vier jaar. Maar next level doorgroeien wil maar niet. Terwijl ze er meer dan genoeg energie en tijd in stopt. Het blijft spannend.

Hoopmarketing

Dit is voor veel ondernemers een herkenbaar verhaal. Je probeert die marketingadviezen toe te passen, stopt er enorm veel tijd en werk in. Je ziet dat dit effectief is, maar het blijft steeds afwachten of en waar je nieuwe klanten vandaan komen. Dit noem ik hoopmarketing. Je doet heel veel dingen en weet niet precies waar je ‘toevallig’ de juiste klant tegen komt en hoopt dat er elke maand links of rechts genoeg binnen komt.

Begrijp mij niet verkeerd. Sociale media, bloggen, netwerken etc. is heel slim om te doen… Ik doe het ook. Dit is goed voor je branding en jezelf te laten zien. Hier komen klanten uit voort. Maar zou het niet lekker zijn als je daarbij een marketingmachine hebt draaien die automatisch doorloopt? Waarvan je weet dat het nieuwe leads oplevert, zonder dat jij er elke keer achter aan hoeft? Nu dat kan … Stop met nog harder werken en stop met al je tijd en energie te investeren in hoopmarketing.

Salesfunnel

Een salesfunnel is een geautomatiseerde trechter die jouw doelgroep online helpt kennis te maken met jouw bedrijf, om daarna steeds warmer te worden voor jouw dienst of product totdat ze klant willen worden. Terwijl jij dus lekker doet waar je goed in bent, zorgt een automatische piloot ervoor dat onbekenden klant bij je worden. Klinkt goed toch 😉

Als je eenmaal een salesfunnel hebt die werkt, kun je voorspellen hoeveel goede leads je per maand er door binnen krijgt. Verkopen wordt vervolgens een rekensommetje. Je weet precies hoeveel advertentiegeld je er aan moet besteden om er genoeg klanten uit te krijgen.

Geautomatiseerd verkoopproces

Waar bestaat zo’n geautomatiseerd verkoopproces nu uit:

  1. Weggever
    Jij hebt iets van waarde online weg te geven. Elke bedrijf heeft dit. Denk eens goed na wat jouw doelgroep interessant vindt om te leren of te lezen? Wat is jouw boodschap? Waarmee kun je ze online helpen? Denk bijvoorbeeld aan bepaalde tips of checklists die je kunt weggeven. Een uitgebreide informatiebrochure of een test.
  2. Landingspagina
    Dit is de pagina waar jouw weggever op komt te staan. Deze moet heel duidelijk en uitdagend zijn. Je wilt de bezoeker overhalen, jouw weggever te downloaden. Dit doe je o.a. door:
    – goed pakkende teksten en slogans te gebruiken
    – mooie vormgeving, passend bij jouw brand
    – reviews / voorbeelden en cases te laten zien
    – een simpel en makkelijk systeem. Bijvoorbeeld door een kort contactformuliertje in te vullen (naam & email) om meteen te kunnen downloaden.
  3. Geautomatiseerde vervolgmailtjes (dripping)
    Zodra de bezoeker de gratis weggever heeft gedownload moet je er voor zorgen dat je onder de aandacht blijft. Je wilt een bezoeker natuurlijk warmer maken en tot klant krijgen. Dit kun je doen door een aantal automatische vervolgmailtjes. Hierbij moet je heel goed opletten dat het interessant blijft voor de lezer en niet spammerig overkomt, want dan haken mensen af. Je wilt niet meteen koud gaan verkopen, maar oprecht de lezer meer waarde bieden of met iets verder helpen. 
    Denk goed na hoe de route na het downloaden van de weggever moet verlopen. Wil je in contact komen met de lezer? Dan probeer je een belafspraak te maken. Wil je dat ze je online gaan volgen, of wil je dat ze uiteindelijk een mooi aanbod ontvangen?
  4. Advertenties
    Als je hele trechter klaar staat kun je de advertenties aan gaan zetten. Op Facebook en Instagram kun je de advertenties goed targeten op jouw doelgroep. Target op de juiste leeftijd, interesses, locatie, etc. En zorg ervoor dat de advertenties uitdagen om door te klikken, ze duidelijk zijn en jouw doelgroep goed aanspreekt.

Soms moet je zo’n salestrechter achteraf finetunen. Houd goed je analytics in de gaten. Zo kun je achterhalen of de advertenties genoeg bereik en doorkliks krijgen en of op de landingspagina zelf de cijfers goed zijn. Je kunt controleren waar in het proces er zo nodig bijgeschaafd moet worden om de lezers zover te krijgen daadwerkelijk de weggever te downloaden. Zodra je een trechter hebt die werkt, weet je precies hoeveel klanten er uitrollen, als je er zoveel euro aan advertentiegeld aan besteed!

Wil je dat ik mee denk met jouw trechter?

Doe de gratis marketingcheck! Ik loop jouw kanalen langs en geef advies op maat. Ik denk graag mee met jouw salesfunnel.

Van hoopmarketing naar een verkoopmachine