May 27, 2019

Als jij deze blog hebt geopend met de gedachte: “dit geldt waarschijnlijk niet voor mij” dan is deze blog voor jou! Haha, want zo werkt het met blinde vlekken. We zien ze niet. En toch weet ik zeker dat elke ondernemer “blind spots” heeft. Er zijn gebieden waarvan je niet eens doorhebt dat ze een valkuil voor je zijn. En weet je wat het bijzondere is? Verreweg de meeste ondernemers die ik ken hebben een blinde vlek voor hun eigen bedrijf!

Terugkerend thema

Ik zit hier dagelijks om tafel met een heleboel verschillende ondernemers. Coaches, fotografen, kunstenaars en webshop eigenaren. Een terugkerend thema bij al deze ondernemers is dat moment waarop je aanloopt tegen je eigen muurtje. Je weet precies wat bij anderen wel of niet handig gaat en waar zij de mist in gaan. Maar bij jezelf zie je het even niet. Je weet wel dat er ergens iets spaak loopt, maar waar gaat het precies mis?

Outsiders

Om maar een heel concreet voorbeeld te noemen: ik ben online marketeer. Ik kan voor elk bedrijf een fantastische strategie opzetten, een logo en huisstijl maken die precies passen bij het bedrijf en succesvolle funnels en campagnes bouwen. Maar om mijn eigen stijl, strategie en campagnes helemaal strak te krijgen, heb ik echt outsiders nodig die af en toe even meekijken. Ik wil namelijk zeker weten dat ik geen blinde vlekken heb en zo dingen over het hoofd zie, puur omdat het gaat over mijn eigen bedrijf.

Niet compleet

Herken je dat? Dat je coach bent maar als je naar je eigen webteksten kijkt, dan komt je passie er niet goed doorheen? Dat je kunstenaar bent, maar als je naar je eigen huisstijl kijkt je zo’n ontevreden gevoel blijft houden? Of dat je virtual assistent bent maar je eigen website lijkt maar niet compleet te raken.

Alleen

Zo’n blinde vlek is dus heel logisch! Helemaal als je ondernemer bent. Kijk, als je in loondienst bent, dan zorgt je baas er echt wel voor dat jouw blind spot niet onopgemerkt blijft. Maar als ondernemer, bijvoorbeeld als zzp’er, sta je er soms alleen voor. En dus moet je op zoek gaan naar mensen die met je meekijken, meedenken en durven te zeggen waar je zelf gewoon finaal overheen kijkt.

Het wordt tijd zeg!

Daarom heb ik ook de marketingcheck in het leven geroepen. Omdat ik vind dat elke vrouwelijke ondernemer iemand moet hebben die durft te zeggen wat er gewoon niet zo handig is. En die met hele goede tips komt waar je zelf nog helemaal niet aan had gedacht. Heb jij die marketing check nog nooit gedaan? Dan wordt dat tijd zeg! Helemaal omdat je deze maand bij je marketingcheck een gratis telefonische adviessessie krijgt!

 

De blinde vlek van elke ondernemer