May 13, 2019

Een grote groep vrouwelijke ondernemers is momenteel bezig met de Check Je Website challenge van SHE Factory waarvan vandaag alweer de derde week start. Het is heel interessant om te zien hoe goed deze challenge bijgehouden wordt door de deelnemers. Hij blijft de aandacht vasthouden. En dat snap ik wel, omdat je website zo enorm belangrijk is. Ik zie bij de deelnemers een echte drive om hun website zo effectief mogelijk in te zetten. Die drive heb jij vast ook! Maar dat gaat helaas niet lukken als jij één van deze 5 fouten maakt op je website.

1 SEO

Op een goede, effectieve website is niet alleen aandacht voor hoe mooi het er allemaal uitziet, maar ook voor hoe goed de website gevonden wordt. Daarbij moet je denken aan het gebruik van de juiste plugins en de goede zoektermen. Is er op jouw website een SEO plugin geïnstalleerd die je ook echt gebruikt? En zijn jouw webteksten geschreven op basis van een gedegen zoekwoordenonderzoek en SEO advies? Daarbij moet je niet alleen denken aan zoektermen aan de voorkant van je website, maar ook aan metateksten aan de achterkant, alt-teksten achter de foto’s en blogs waarin de lange zoektermen terugkomen. Heb je dit alles niet, dan zal je website veel minder goed vindbaar zijn en dat betekent dat je een koude doelgroep misloopt!

2 DESIGN

Een tweede fout die vaak gemaakt wordt is dat het design van een website klanten eerder afschrikt dan aantrekt. Denk aan een chaotische paginastructuur, schreeuwerige kleuren, rommelige uitlijning of een enorm ouderwetse opzet. Jouw website is je visitekaartje. Denk dus goed na over wat je met de website wilt uitstralen. Welke associaties wil je oproepen en hoe zorg je ervoor dat je dat ook echt doet met je website? Als het goed is komen jouw huisstijlkleuren duidelijk terug op je website en gebruik je niet zomaar andere kleuren. Je website moet in balans zijn en op de juiste plekken triggeren door het gebruik van vormen, kleuren, knoppen en beelden. Wil je een testje doen? Knijp je ogen half dicht en bekijk je website door de wimpers heen. Ziet het er rustig uit? Of zie je dat het nogal rommelig en uit balans overkomt? En zie je zo ook heel duidelijk op welke plekken je website extra aandacht vraagt voor bijvoorbeeld een call-to-action, trechter, slogan of iets anders?

3 DOOD

Wat ik heel vaak zie op websites is dat de pagina’s ‘doodlopen’. Dat betekent dat er aan het einde van de pagina niks meer is. Een bezoeker leest de tekst van boven naar beneden en wordt onderaan niet meer getriggerd of meegenomen naar weer een andere pagina. Zo raak je dus heel makkelijk bezoekers kwijt, terwijl je ze op de website wilt houden totdat de bezoeker ook echt klant is geworden. De krachtigste tip is om te zorgen voor een enorm goede footer. Niet alleen maar je kvk-nummer en privacyverklaring onderin, maar ook links naar pagina’s, een contactformulier en je contactgegevens. Verder moet je aan het einde van de tekst op een pagina altijd goede call-to-actions gebruiken. Meestal is dat een knop naar een andere pagina. Een webbouwer denkt altijd na over de route die bezoekers afleggen op een website. Is de route op jouw website in orde?

4 MOTOR

Ik zie vaak bedrijven die hun website gebruiken als een soort brochure in de kast in de wachtkamer van de dokter. Hij is nou eenmaal een keer gemaakt en neergezet in een display. Maar verder gebeurt er niks meer mee en eigenlijk leest ook nooit iemand het foldertje. Zo wordt een website vaak gebouwd, gelanceerd en daarna gebeurt er niks meer mee. En dat is heel onverstandig. Allereerst omdat je hoger in de Google zoekresultaten komt, als je website actief is. Dat betekent dat er regelmatig dingen op moeten veranderen. De simpelste manier om hier voor te zorgen is door middel van een blog. Maar nog slimmer: gebruik je website ook echt als een motor! Heb je een leuke campagne? Zorg voor een goede landingspagina. Heb je een speciale actie? Zorg voor een mooi nieuw blok op de homepagina. Laat inschrijvingen, acties en campagnes altijd via je website lopen. Zo leid je potentiële klanten meteen door je website heen zodat je van een koude bezoeker een warme klant kunt maken.

5 ZELF DOEN

De allergrootste misser die ik tegenkom is dat ondernemers niet willen of durven te investeren in hun website. En dat is zo jammer! Je kunt enorm je best doen op een zelfgemaakte website, maar een klant ziet dat het niet professioneel is aangepakt. En dat zegt iets over je bedrijf. Bovendien is de kans heel erg groot dat je kansen laat liggen op het gebied van vindbaarheid, merkassociatie, triggeren en effectiviteit. Misschien heb je ooit de tarieven voor een nieuwe website opgevraagd en schrok je daarvan. Maar investeren in een goede, sterke, effectieve website is het waard! Bovendien, bij SHE Factory kun je ook nog eens de kosten van een website spreiden over 3 of 6 maanden. En daarvoor heb je dan een website inclusief webteksten die helemaal klopt qua SEO, design, route, effectiviteit en vindbaarheid.

Wil jij meer weten over de tarieven voor een SHE Factory website? Download mijn gratis infobrochure.

De 5 meest gemaakte fouten op een website