Mar 11, 2019

Door Charlotte Assies – stagiaire bij SHE Factory

Natuurlijk weet je al lang dat een groot deel van jouw klanten gebruik maakt van social media. De vraag is: hoe zorg je ervoor dat je er voor die klanten uitspringt en dat jouw posts niet verdrinken in de zee van concurrenten op de tijdlijn? Onze tip? Gebruik social media templates! Dat is niet alleen goed voor je herkenbaarheid en professionaliteit, het kan je ook nog eens heel goed helpen om focus en structuur te krijgen op je tijdlijn.

Meer bereik?

Als je wilt dat het aantal volgers op je account groter wordt dan is regelmatig posten erg belangrijk. Post dus minimaal 2 of 3 keer week. En misschien is het voor jouw bedrijf zelfs wel handig om meer te posten (bekijk daarvoor vooral je statistieken). Maar hoe zorg je dat je niet de ene dag vier posts hebt en dan een week niets? En hoe ga je voor consistentie in het design van je posts?

Contentkalender

Ga eens een halfuurtje achter je computer zitten en bedenk wat voor soorten posts je zou kunnen plaatsen. Quotes, tips, review, achter de schermen enz. Maak hiervan vaste rubriekjes zodat je ze elke week op een vaste dag kunt inplannen. Hiervoor is planning software om je te helpen. Vervolgens kun je templates gebruiken om de rubriekjes herkenbaar terug te laten komen en jouw huisstijl helemaal bekend te maken bij je klant. Lees hier ook maar eens onze blog over merkassociaties over.

Mooi en herkenbaar

Templates zijn er om te zorgen dat je ‘feed’ (het overzicht op je social media kanaal) er mooi uitziet en dat alle posts bij elkaar en bij het bedrijf passen. De templates passen natuurlijk qua kleuren en stijl bij elkaar. Je huisstijl komt daardoor steeds terug en dat zorgt ervoor dat jouw merk bij de klant blijft hangen. En wist je dat nieuwe volgers echt afkomen op mooie feeds? Steeds meer bedrijven werken met templates omdat dat er voor zorgt dat je social media er professioneel en aantrekkelijk uitzien.  

Brand yourself!

Hopelijk hebben we je overtuigd van het nut van templates. Maar nu? Hoe begin je er aan? We geven wat tips om te zorgen voor professionele en kloppende templates

  • Gebruik het kleurenpalet van jouw huisstijl. Als het goed is heb je twee of drie hoofdkleuren en daarbij nog een aantal steunkleuren. Dit moet overal terugkomen, dus ook in de templates.
  • Zorg voor een geheel. Het is natuurlijk het mooiste als alle templates bij elkaar passen dit ziet er dan ook beter uit in je feed. Maar je moet er ook voor zorgen dat het allemaal niet te veel op elkaar lijkt. Een uitdaging!
  • Kies een aantal onderwerpen die je terug wil laten komen in je feed. Zorg er dan ook voor dat je dit goed benadrukt in je template. Maak je bijvoorbeeld een templates voor een quote? Zorg er dan voor dat dit duidelijk is en dan de quote de aandacht trekt.
  • Ook moet je de templates niet te druk maken. Je moet er niet te veel op willen plaatsen want dan wordt het al snel rommelig als je ze vaker gaat gebruiken. Zorg er dus voor dat de templates niet te vol worden.
  • Het beste kun je grote lappen tekst bewaren voor de beschrijving van de post en niet in de template zelf. Als je teveel tekst in een template zet, wordt deze te vol. Een korte tekst of beschrijving kan natuurlijk wel, maar je moet ervoor zorgen dat je jouw klanten nieuwsgierig maakt zodat ze de beschrijving vanzelf gaan lezen!
  • Weet wat je stijl is. Als je templates wil maken voor je bedrijf moet je weten wat je mooi vindt en wat voor stijl past bij jouw bedrijf. Als je de stijl van je bedrijf heel strak is en je maakt templates met sierlijke lettertypes, dan klopt dat natuurlijk niet. Zorg er dus voor dat als je naar je templates kijkt je meteen de stijl van je bedrijf terugziet.

Stories

Tot slot: vergeet ook de stories op Facebook en Instagram niet! Die zijn vaak iets persoonlijker dan een normale post. Je kan hier bijvoorbeeld een foto of een filmpje delen van waar je op dat moment mee bezig bent, of een foto van achter de schermen. En probeer eens om te delen in je stories dat je een nieuwe post hebt geplaatst, maar laat niet te duidelijk zien wat het precies is. Mensen worden dan nieuwsgierig en gaan kijken wat je hebt geplaatst. Het mooiste is als je ook een template hebt voor je stories. Zo zien je kijkers eigenlijk meteen dat het van jou is en het voegt net wat extra’s toe.

Schrik niet!

Vind je het heel tof om met templates aan de slag te gaan maar schrik je een beetje van waar je allemaal aan moet denken? No worries. Wist je dat je kant en klare template sets kunt bestellen waarbij je zelf heel makkelijk de teksten aanpast? Inclusief creatieve content ideeën! Kijk maar eens op www.demarketingwebshop.nl/product-category/templates/

Waarom je templates in moet zetten voor je social media