Oct 30, 2018

Ken je Henk en Ingrid nog? De ‘doorsnee Nederlanders’ die PVV-leider Geert Wilders inbracht in zijn verkiezingscampagne van 2010? Een modaal verdienend stel dat woonde in een koophuis in een vinex-wijk. Wat een grappen zijn er over dit fictieve stel gemaakt. Helemaal toen door een ironisch toeval een ‘echte’ Henk en Ingrid nogal negatief in het nieuws kwamen en door de pers werden gelinkt aan een racistisch incident. De laatste jaren horen we niets meer over Henk en Ingrid. Wilders’ plan om zijn programma aantrekkelijk te maken door een fictief echtpaar lijkt geflopt. En toch was zijn idee zo slecht nog niet.

IJkpersoon
Het bedenken van een fictief persoon om je campagne omheen te bouwen, noemen we ook wel een ijkpersoon. Veel redacties, reclamebureaus en marketingbedrijven gebruiken nog steeds zo’n ijkpersoon. En hoewel er de laatste jaren ook wel wordt afgestapt van het concept weten wij zeker dat een ijkpersoon jouw bedrijf wel degelijk kan helpen. Als je hem (of haar) maar goed inzet!

Onzichtbaar
Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat een ijkpersoon onzichtbaar is voor jouw publiek. Je wilt namelijk niet dat jouw klant, cliënt of zelfs opdrachtgever zich in een hokje geduwd voelt. Dat je een ijkpersoon gebruikt en hoe die persoon er uit ziet, laat je dus lekker achterwege in de voorkant van je bedrijf. Maar in de achterkant kan jouw Anja, Esteban, Brigit of Christopher zeker wel een duidelijke rol spelen.

Focus
Zo’n ijkpersoon helpt je namelijk om te focussen. Je bedenkt een ‘gemiddeld’ persoon uit je doelgroep. Steeds als je een tekst op social media plaatst of een mailing verstuurd, kun je even stilstaan bij de vraag: wat zou mijn ijkpersoon er van vinden? Zo help je jezelf om steeds aan je doelgroep te denken. Voordelen? Je schrijft heel gericht en ook beeldender voor jouw directe doelgroep.

Geen wet
Zorg er wel voor dat je je niet volledig vast legt aan je ijkpersoon. Je doelgroep kan nooit helemaal bestaan uit (bijvoorbeeld) vrouwen die Marieke heten, 53 jaar zijn, twee kinderen hebben en in de regio Randstad wonen. Je neemt een gemiddelde uit je doelgroep om je te focussen, niet om je wetmatig aan dat profiel te houden.

Aan de slag

Voor het ontwerpen van je ijkpersoon kun je deze vragen beantwoorden:

1 Wat zijn de demografische kenmerken? (persoonlijke gegevens, zoals leeftijd, geslacht, gezinsgrootte, levensfase, religie en dergelijke)
2 Wat zijn de psychografische kenmerken? ( interesses, meningen, levensstijl, uitingen en dergelijke)
3 Wat zijn de geografische kenmerken? (land, regio, gebied, stad, huistype en dergelijke)
4 Wat zijn de gedragskernmerken? (verbruik, verbruiksduur, loyaliteit, koopbereidheid en dergelijke)

Je krijgt dan bijvoorbeeld dit voor een bedrijf dat leren damestassen verkoopt:

Mijn ijkpersoon is Saskia. Ze is 38, samenwonend met Jack, woont in Baarn en ze hebben twee kinderen: Bram van 8 en Maas van 4. Saskia werkt in loondienst, 32 uur in de week als kwaliteitsconsultant voor hotelrestaurants. Daarvoor reist ze heel Nederland door. Saskia is daarom altijd op zoek naar producten die mooi, maar ook praktisch zijn. Haar stijl is chic met een stoere touch. Ze houdt van overzicht en orde, maar kan ook enorm genieten van een casual avondje op de bank met haar vriendinnen. Saskia probeert één keer per week te sporten, crossfit, en houdt verder van films kijken, lezen en heeft een lichte Sudoku verslaving. 

Wanneer je als bedrijf met een nieuwe laptoptas komt, kun je je steeds afvragen: wat zou Saskia mooi vinden.

TIP: wil je hulp bij het uitdenken van je doelgroep en ijkpersoon? Bestel onze marketing masterclass in de webshop. Daarin leer je niet alleen alles over je doelgroep, maar ook over je website, je social media, facebook en instagram advertenties, google zoekresultaten en nog veel meer.

Maak je eigen ijkpersoon