Oct 25, 2018

Je hebt er vast van gehoord: SEO. Search Engine Optimization. Maar wat is het precies? In het kort gezegd: SEO is de strategie die je inzet om goed gevonden te worden door zoekmachines als Google. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken op de juiste plaatsen op je website, rankt je site hoger in Google. SEO is een hele klus, want je moet de goede zoekwoorden vinden en die dan ook nog eens goed inzetten op je hele website. En dan helpt het ook niet mee dat Google het algoritme heeft aangepast waardoor je niet meer wegkomt met 3 regels vol zoekwoorden op je homepagina. Wil je toch graag starten met SEO? In deze blog geven wij je 5 opstarttips.

1 Gebruik gezond verstand

Het gebruik van de juiste zoekwoorden start met gezond verstand. Je kunt zelf namelijk al starten met het opstellen van een zoekwoordenlijst. Dat doe je door twee vragen te beantwoorden: A: op welke woorden zou je graag gevonden willen worden? En B: waar denk je dat mensen op zoeken in jouw branche? Maak hier eens twee lijstjes van. Je zult zien dat je al lekker duur kunt schrijven. En voor nu: the longer the better. Denk creatief en out of the box, maar houd het wel logisch. De kans dat mensen zoeken op ‘bizar wicked taarten’ is veel minder groot dan op ‘bijzondere originele taarten’.

2 Vraag een panel

Vind je het zelf lastig om zo een hele lijst zoekwoorden uit je mouw te schudden? Vraag dan eens wat mensen om je heen. Vreemde ogen kunnen daarin natuurlijk ook een frisse blik hebben. Laat vrienden en bekenden die vallen in je doelgroep ook eens een lijstje aanleveren van zoekwoorden. Belangrijk: het panel moet wel bestaan uit je doelgroep. Een oma 74 zoekt met hele andere termen dan een tiener van 16. Met een testpanel bestaande uit je doelgroep heb je een ander perspectief en komen er misschien zoektermen waar je zelf nog niet aan had gedacht. Wil je het echt goed doen, noteer dan ook hoe vaak dezelfde zoektermen door het panel worden genoemd. Je kunt dan een inschatting maken van welke zoektermen heel vaak gebruikt worden.

3 Short tail en Long tail

Je hebt misschien de neiging om korte woorden op te schrijven, maar wees je ervan bewust dat veel mensen ook zoeken op langere termen, van drie woorden of meer. Zo kun je prima ‘fotograaf Amsterdam’ op je lijstje zetten, maar vergeet ook ‘kindvriendelijke fotograaf in Amsterdam gezocht’ niet. Toegegeven, het is wat lastiger om zomaar even te verwerken in je webteksten, maar daar heb je dan weer blogs voor. Onderzoek wijst uit dat er steeds vaker zelfs hele zinnen worden gebruikt in de zoekmachines. Handig voor jou als jij hier al op inspeelt. Binnenkort lees je meer over hoe je short tail en long tail zoekwoorden precies inzet.

4 Bekijk je concurrentie

Sommige zoektermen worden misschien wel heel veel gebruikt, maar leveren ook veel concurrentie op. Stel dat je een zoekterm hebt gevonden waar 1000 keer per maand op gezocht wordt, maar er zijn 500.000 pagina’s die deze zoekterm gebruiken, dan heb je er alsnog weinig aan. Het is dus goed om je zoektermen te toetsen op concurrentie. Hoe? Heel simpel. Voer de zoekterm in in Google. Je ziet dan onder aan de balk hoeveel concurrerende pagina’s er voor je zijn.

[printscreens]

5 Investeer

SEO is super belangrijk voor jouw vindbaarheid en dus voor je omzet. Scoor je niet hoog in Google, durf dan uit te besteden. Het is die investering namelijk zeker waard! Een goede SEO specialist onderzoekt niet alleen welke zoektermen je het beste kunt gebruiken, maar geeft ook precies aan welke woorden je op welke pagina moet zetten, in welke titels, koppen enz. Super handig om jouw website naar een volgend plan te tillen.

[link] Totale SEO Analyse + advies voor €240,-

Natuurlijk ben je er niet alleen met goede SEO. Je totale marketing moet kloppen. Lees deze blogs ook maar eens:

Welk gevoel roept jouw merk op?
merkassociatie en branding

Starten met SEO – 5 praktische tips