Oct 22, 2018

Merkassociaties en branding

Goeie vraag he? Had je er al eens over nagedacht? Welk gevoel roept jouw merk op? Je hebt misschien nagedacht over welke kleuren jij mooi vindt, welke elementen er bij jouw product of bedrijf passen en of je boodschap goed overkomt. Maar heb je wel eens stilgestaan bij wat gevoel je brand oproept? Je zou bijna kunnen zeggen: wat is de geur van je merk?

Paar seconden
Jij hebt waarschijnlijk heel veel denkwerk gestopt in jouw merk (dat hopen we tenminste!) maar jouw klant heeft maar een paar seconden nodig om een volledig pakket aan assocaties te triggeren. Ons brein werkt namelijk met twee systemen. De eerste is super snel en onbewust. De tweede is langzaam en bewust. Welk systeem gaat over de associaties denk je? Juist! De eerste. Het is dus belangrijk dat je zonder iets uit te hoeven leggen meteen de juiste associaties oproept.

Doel
Merkassociaties moeten je als bedrijf niet overkomen, je moet er zelf de regie over houden. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wat jouw doel is. Een non-profit goed doel moet namelijk hele andere associaties oproepen dan een modemerk. Kijk maar eens in onderstaande afbeeldingen wat het verschil is tussen die twee. Welke associaties wil jij oproepen? Begin maar eens met het maken van een woordspin en noem daarbij welke associaties jij zou willen triggeren bij de klant. Daarbij kun je associaties uit onze afbeeldingen gebruiken, maar er zijn er nog veel meer, dus ga vooral helemaal los.

Uitvoering
Als je dan een duidelijk doel hebt van wat voor associaties je op wilt roepen, dan ga je jouw merk bouwen aan de hand van die tools. Dat kun je op verschillende manieren doen.

Stijl
Bij het ontwerpen van een huisstijl kijkt een grafisch vormgever (als het goed is) heel goed naar de associaties die jij wilt uitlokken. Zo kunnen twee financiële dienstverleners een totaal ander logo hebben, terwijl ze hetzelfde werd doen. De één wil strak, zakelijk en professioneel overkomen, de ander juist toegankelijk en persoonlijk en vrouwelijk. Beide logo’s passen bij de zakelijke markt, maar hebben een totaal verschillende uitstraling. Zo kun je de kleuren, vormen, lettertypes en beeldelementen allemaal baseren op de associaties die je wilt triggeren.

Ben jij benieuwd welke kleuren passen bij bepaalde associaties? Download gratis onze factsheet over kleurenpsychologie.

Tekst
Natuurlijk ga je ook in je teksten sturen naar bepaalde associaties. Wil je motiverend en activerend overkomen of meer inspirerend en aanzettend tot nadenken. Of wil je juist heel zakelijk informeren? Waar leg je de nadruk op in je teksten en zelfs: gebruik je veel of weinig tekst, lange of korte zinnen? Wil je expertise laten zien of wil je juist prikkelen. Over al deze vragen moet je nadenken voordat je jouw teksten gaat schrijven. Even terug naar het voorbeeld van de non-profit organisatie in vergelijking tot de fashionstore. Stel je voor, we nemen hetzelfde product, maar dan aangepast naar verschillende associaties.

Non-profit:
Draag jouw steentje bij. Help een ander. Koop een tas en ondersteun daarmee de vrouwen in Nigeria.

Fashion
Maak een adembenemende impressie met deze stijlvolle limited edition tas. Voel je zekerder dan ooit met het vederlichte materiaal en de schitterende, handgemaakte details.

Uitingen
Niet alleen de stijl en tekst van je uitingen moeten kloppen, ook is het belangrijk dat de inhoud de goede associaties oproept. ‘Ja duh’, denk je misschien, maar zo simpel is het niet. Dat je tv-reclames inhoudelijk goed moeten zijn, dat snapt iedereen. Maar heb je wel eens goed nagedacht over de content van je Instagramfeed, of de artikelen die je op Linkedin post? En wat dacht je van blogs op je website? Als je graag de associatie persoonlijk wilt oproepen, dan is het goed om ook persoonlijk te delen. En als je juist zakelijk wilt overkomen, dan kun je beter geen selfies van jou in bad posten.

Gezond verstand
Uiteindelijk gaat het vaak over gezond verstand. Het even stil staan en je verplaatsen in je doelgroep. Welke associaties, gedachten en gevoelens roep je op met je uitingen? Kloppen de stijl, kleuren, teksten en inhoud bij wat je op wilt roepen?

Wil je dat we eens met je meedenken? Kom langs voor een Deep Dive sessie!

Welk gevoel roept jouw merk op?

De website en nieuwe huisstijl zijn heel erg mooi geworden, boven verwachting! Erg van onder de indruk. Mooi hoe de gesprekken die we gehad hebben terug komen in de vormgeving. Bijzonder hoe Marianne in staat is om alles in één geheel neer te zetten waarin alles met elkaar verbonden is! Dat raakt me!

 |  Vlinder Liv

'WOW, mijn nieuwe website
 is boven verwachting!'

- Linda

Je inlevingsvermogen om iets te maken wat precies bij je past qua stijl en inhoudt was echt heel tof. Het persoonlijke contact was super. Ik kon ook allerlei vragen bij je kwijt over hoe je en bedrijf runt. Op zakelijk en marketing gebeld. Ik vond het fijn om daar dan samen over te sparren. Dit is een site waar ik trots op ben en wat past bij mij als coach. Super gedaan! Dank je wel! 

 |  Blijf Gezond Nijkerk

'Dit is een site waar ik trots
 op ben eN WAT bij mij PAST!'

- Marieke

“Werken met She Factory voelt echt als het hebben van een all in- en hands on marketingexpert. Marianne voelde tijdens de deepdive marketingsessie goed aan wat ik nodig had.

Mooie verheldering door het stellen van de juiste vragen vanuit hun vakkennis. Het marketingplan geeft mij houvast en structuur. Ze houden me scherp. We werken samen echt naar de lancering toe.

Echt een aanrader samenwerken met SHE FACTORY!”

 |  GoedID

'Ze voelde tijdens de deepdivE   goed aan wat ik nodig had'

- Lieselore

Het persoonlijk gesprek voordat we van start gingen vond ik erg fijn. Je dacht met mij mee en begreep mij goed. Ik vind het prachtig hoe mijn huisstijl & website geworden is. Het is fijn dat mijn verhaal zo goed uiteen is gezet. Mooi om te zien dat wat ik voor ogen had nu werkelijkheid is. 

 |  Laura Elkhuizen Fotografie

'mooi om te zien dat wat ik voor   ogen had nu werkelijkheid is'

- Laura

Nog steeds kan ik uren op mijn website rondklikken, kijken en lezen. Hij is zo passend, mooi en af! De communicatie verloopt soepel. Heel snel antwoord en er wordt lekker veel meegedacht. Samen kom je dan veel verder en op nóg betere ideeën! Ik zou zelf nooit op deze kleuren in mijn nieuwe huisstijl zijn gekomen. Ze paste zo goed bij mij en mijn bedrijf!

 |  Moms & Mini's

'Nog steeds kan ik uren op mijn   website rondkiJken'

- Pascal

Ik heb een fijne deepdive strategie sessie gevolgd.
We bespraken heel gericht en persoonlijk onze situatie en hoe we onze
marketing strategie daarbij konden verbeteren en aanpassen.

Ik heb weer veel geleerd!Ik kom blij en vol nieuwe ideeën thuis.



#vooralblijvendoenwaarikgoedinben”

 |  You Are Brilliant

'Ik heb een fijne DEEPDIVE 
 STRATEGIE SESSIE gevolgd'

- Christy

Afgelopen week de masterclass marketing gevolgd! Nu al veel aan gehad!
Mijn agenda laat het volledig uitwerken nog niet helemaal toe! Maar er is me heel
veel duidelijk geworden in wat ik nu doe en wat ik zou moeten doen!



Mijn bedrijf gaat zeker groeien door jullie hulp!!

 |  NW Looks

'ER IS ME VEEL DUIDELIJK GEWORDEN
 IN WAT IK ZOU MOETEN DOEN'

- Kim

Mijn website is mooi, vrouwelijk en professioneel geworden. Ook vind ik mijn nieuwe huisstijl erg mooi. Er werd goed naar me geluisterd en gebruik gemaakt van mijn input. Tijdens dit proces hadden we goed persoonlijk contact en kreeg ik goed uitleg over de website. Ik vond het splitsen van het bedrag ook een fijne uitkomst. 

 |  Made Creatives

'Mijn website is mooi, vrouwelijk   en professioneel geworden'

- Machteld

Blij met onze nieuwe website en templates. Erg professioneel. Tijdens het traject reageerde je vriendelijk, snel en duidelijk. Ons betrekken bij de keuzes vonden we fijn.

 Vrouwen voelen elkaar aan en zo versterk je elkaar. Fijn om dat te ervaren in een voor mij algemeen mannenwereld. 

 |  Savourer

'Vriendelijk, snel eN duidelijk! 
 vrouwen VOELen elkaar AAN'

- Monica

Heel blij met mijn nieuwe webshop en logo. Je denkt met mij mee in oplossingen en deelt veel kennis.

Je kende me al een beetje, dus het was fijn dat je pijn producten en stijl goed kon inschatten. 

 |  Owned By

'Heel blij met mijn nieuwe
 webshop en logo'

- Linda

She Factory heeft een geweldig totaalplan om je echt te laten nadenken over je brand, doelgroep, je uitstraling, je content, je unieke selling points en de eigenheid van jouw bedrijf en product.

She Factory is kundig, hands on en creatief. Ze is een doorzetter met verstand van zaken. Alles is door hen geregeld en het resultaat mag er (meer dan) zijn! 

 |  Efficiency Partners

'She Factory is kundig,
 hands on en creatief'

- Estrella

Words ons the streets

prev

next

TESTIMONIALS