Oct 22, 2018

Merkassociaties en branding

Goeie vraag he? Had je er al eens over nagedacht? Welk gevoel roept jouw merk op? Je hebt misschien nagedacht over welke kleuren jij mooi vindt, welke elementen er bij jouw product of bedrijf passen en of je boodschap goed overkomt. Maar heb je wel eens stilgestaan bij wat gevoel je brand oproept? Je zou bijna kunnen zeggen: wat is de geur van je merk?

Paar seconden
Jij hebt waarschijnlijk heel veel denkwerk gestopt in jouw merk (dat hopen we tenminste!) maar jouw klant heeft maar een paar seconden nodig om een volledig pakket aan assocaties te triggeren. Ons brein werkt namelijk met twee systemen. De eerste is super snel en onbewust. De tweede is langzaam en bewust. Welk systeem gaat over de associaties denk je? Juist! De eerste. Het is dus belangrijk dat je zonder iets uit te hoeven leggen meteen de juiste associaties oproept.

Doel
Merkassociaties moeten je als bedrijf niet overkomen, je moet er zelf de regie over houden. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wat jouw doel is. Een non-profit goed doel moet namelijk hele andere associaties oproepen dan een modemerk. Kijk maar eens in onderstaande afbeeldingen wat het verschil is tussen die twee. Welke associaties wil jij oproepen? Begin maar eens met het maken van een woordspin en noem daarbij welke associaties jij zou willen triggeren bij de klant. Daarbij kun je associaties uit onze afbeeldingen gebruiken, maar er zijn er nog veel meer, dus ga vooral helemaal los.

Uitvoering
Als je dan een duidelijk doel hebt van wat voor associaties je op wilt roepen, dan ga je jouw merk bouwen aan de hand van die tools. Dat kun je op verschillende manieren doen.

Stijl
Bij het ontwerpen van een huisstijl kijkt een grafisch vormgever (als het goed is) heel goed naar de associaties die jij wilt uitlokken. Zo kunnen twee financiële dienstverleners een totaal ander logo hebben, terwijl ze hetzelfde werd doen. De één wil strak, zakelijk en professioneel overkomen, de ander juist toegankelijk en persoonlijk en vrouwelijk. Beide logo’s passen bij de zakelijke markt, maar hebben een totaal verschillende uitstraling. Zo kun je de kleuren, vormen, lettertypes en beeldelementen allemaal baseren op de associaties die je wilt triggeren.

Ben jij benieuwd welke kleuren passen bij bepaalde associaties? Download gratis onze factsheet over kleurenpsychologie.

Tekst
Natuurlijk ga je ook in je teksten sturen naar bepaalde associaties. Wil je motiverend en activerend overkomen of meer inspirerend en aanzettend tot nadenken. Of wil je juist heel zakelijk informeren? Waar leg je de nadruk op in je teksten en zelfs: gebruik je veel of weinig tekst, lange of korte zinnen? Wil je expertise laten zien of wil je juist prikkelen. Over al deze vragen moet je nadenken voordat je jouw teksten gaat schrijven. Even terug naar het voorbeeld van de non-profit organisatie in vergelijking tot de fashionstore. Stel je voor, we nemen hetzelfde product, maar dan aangepast naar verschillende associaties.

Non-profit:
Draag jouw steentje bij. Help een ander. Koop een tas en ondersteun daarmee de vrouwen in Nigeria.

Fashion
Maak een adembenemende impressie met deze stijlvolle limited edition tas. Voel je zekerder dan ooit met het vederlichte materiaal en de schitterende, handgemaakte details.

Uitingen
Niet alleen de stijl en tekst van je uitingen moeten kloppen, ook is het belangrijk dat de inhoud de goede associaties oproept. ‘Ja duh’, denk je misschien, maar zo simpel is het niet. Dat je tv-reclames inhoudelijk goed moeten zijn, dat snapt iedereen. Maar heb je wel eens goed nagedacht over de content van je Instagramfeed, of de artikelen die je op Linkedin post? En wat dacht je van blogs op je website? Als je graag de associatie persoonlijk wilt oproepen, dan is het goed om ook persoonlijk te delen. En als je juist zakelijk wilt overkomen, dan kun je beter geen selfies van jou in bad posten.

Gezond verstand
Uiteindelijk gaat het vaak over gezond verstand. Het even stil staan en je verplaatsen in je doelgroep. Welke associaties, gedachten en gevoelens roep je op met je uitingen? Kloppen de stijl, kleuren, teksten en inhoud bij wat je op wilt roepen?

Wil je dat we eens met je meedenken? Kom langs voor een Deep Dive sessie!

Welk gevoel roept jouw merk op?